mee!!

pendahuluan@@

Minggu, 19 Januari 2014

WAFATNYA RASULULLAH SAW.



WAFATNYA RASULULLAH SAW.

                Dikeluarkan oleh ahmad dari yazid bin Babinus katanya :Aku dan para sahabatku mengunjungi Aisyah r.ha.. Kami meminta izinnya untuk masuk. Ia pun melemparkan bantal ke arah kami dan menarik hijab. Sahabatku berkata, “ ya Ummul Mukminin! Apakah yang engkau katakan mengenai al ‘Araq.”
                Is bertanya, “ Apa dia al ‘Araq?”
                Aku pun menyinggung rusuk sahabatku. Aisyah berkata kepada kami, “ Janganlah kamu menyakiti sahabatmu.”
                Kemudian ia bertanya lagi, “ Apakah al ‘ Araq itu? Wanita yang haid! Katakanlah olehmu apa yang telah difirmankan oleh Allah mengenai wanita yang haid. Rasulullah saw. Akan memelukku dan hanya sehelai kain diantaraku dan beliau sedangkan aku dalam keadaan haid.”
                Kemudian Aisyah r.ha berkata, “ Jika Rasulullah saw. Melewati rumahku, baginda saw. Akan bersabda mengenai sesuatu yang memberi mafaat kepadaku. Pada suatu hari, baginda saw. Melewati rumahku, tetapi baginda tidak berkata apa-apa, kemudian beliau datang lagi untuk kedua dan ketiga. Baginda saw. Tidak berkata apa-apa. Maka aku pun berkata kepada budak perempuanku, “Wahai budak perempuan! Letakkanlah bantai dimuka pintu.’ Aku pun membalut kepalaku dan meletakan kepalaku diatas bantal itu. Rasulullah saw. Melewatiku dan bersabda; ‘ Ya Aisyah! Apakah yang terjadi padamu?’ Aku menjawab, ‘ Kepalaku sakit.’ Rasulullah saw. Bersabda,’ Kepalaku juga kesakitan.’
                Tidak lama kemudian, Rasulullah saw. Dibawa kerumahku dalam keadaan berselimut. Baginda saw. Mengirim utusannya untuk memberi tahu semua isterinya, “Sesungguhnya aku sakit dan aku tidak mampu untuk memenuhi giliranku untukmu. Oleh karena itu, izinkanlah aku tinggal dirumah aisyah.”
                (Kata Aisyah) Aku pun merawat baginda saw. Sementara itu aku tidak merawat satu seorang pun sebelum baginda saw.
                Pada suatu hari, ketika  kepala rasulullah saw. Berada diatas bahuku aku pikir baginda saw. Ingin menciumku , tetapi setitik air yang dingin jatuh dari mulut baginda saw. Lalu jatuh ke atas tengkukku  yang menyembabkan kulitku menggeletar. Aku mengira baginda saw. Sudah tidak sadarkan diri, lalu aku menyelimuti baginda saw dengan sehelai kain.
                Tidak lama kemudian, Umar dan al Mughirah pun datang, mereka meminta izin untuk masuk, lalu aku mengizinkannya dan menarik hijab (tirai). Umar r.a meliah Rasulullah saw dan berkata, “ Beliau telah pingsan. Alangkah lamanya pingsan baginda saw.”
                Kemudian mereka berdua bangun dari sisi Rasulullah saw dan menuju kepintu Al mughirah berkata kepada Ummar r.a , ‘ Ya Umar ! Rasulullah telah meninggal didunia.”
                Umar r.a berkata,  “kamu berdusta . Kamu seorang lelaki yang sering melontarkan fitnah. Sesungguhnya Rasulullah saw tidak akan wafat sehingga semua orang munafik binasa.”
                Kemudian Abu Bakar r.a datang. Aku pun menarik tirai. Ia melihat ke arah rasulullah saw  sambil berkata,” Inna illahi wa inna ilaihi rajiun.” Ia datang dari arah kepala Rasulullah saw dan mencium dahi baginda saw sambil berkata ,” ya sahabatku.” Kemudian ia mencium lagi dahi baginda saw. Seraya berkata, “ Wahai sebaik-baiknya teman”
                Rasulullah saw, telah wafat . Abu Bakar r.a pergi arah masjid. Umar sedang berkhutbah kepada orang banyak didalam masjid dengan kata-katanya, “ sesungguhnya rasulullah saw, tidak akan wafat hinggalah semua orang-orang munafik binasa.”
                Kemudian Abu Bakar r.a berkhutbah dan membaca ayat al Quran yang berikut ini yang artinya,
“Sesungguhnya kamu akan mati dan mereka juga akan mati.” (Qs. Az Zumar:30)
“Muhammad itu tidak lain hanyalah seorang Rasul, telah berlalu sebelumnya beberapa orang Rasul, Apakah jika dia wafat atau dibunuh,  kamu berbalik kebelakang? Barang siapa yang berbalik kebelakang, makan dia tidak mendatangkan mudharat kepada Allah sedikitpun dan Allah akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur.’ (Qs. Ali imran :144)
                Setelah Abu Bakar r.a selesai membaca ayat itu, ia berkata ,” barang siapa yang menyembah Allah, maka sesungguhnya Allah maha hidup tidak akan mati. Dan barangsiapa yang menyembah Muhammad maka sesungguhnya Muhammad telah wafat.”
                Begitu mendengar perkataan Abu Bakar r.a itu, Umar r.a pun berkata, “ Sesungguhnya hal itu telah dinyatakan dalam kitab Allah,” Kemudian Umar r.a pun berkata, “ wahai kaum muslimin! Abu bakar adalah seorang lelaki yang cerdas, maka ber baiatlah kepadanya.” (al Bidayah).  
 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar